La corba vital i la llibertat al centre.
Títol : Всё
Течёт / Todo Fluye
Autor :
Васили Гроссман / Vasili Grossman
Editorial :
Galaxia Gutenberg ; círculo de lectores.
Traductora :
Al castellà a càrrec de Marta Rebón.
Bsio
tishiot és l'últim llibre del que fou
periodista i cronista de la Gran Guerra Pàtria. Un dels fills
predilectes del món nou que es construí a partir de les Tessis
d'Abril,1
el primer escriptor que plasmà l'horror dels camps d'extermini, i en
el seu últim llibre, el crític més roent d'una societat edificada
sobre la no-llibertat.
L'argument
gira entorn d'un pres polític que recupera la llibertat, en haver
mort l'home de ferro2,
després de trenta anys de vida als camps de treball.
És significativa la manera com l'autor presenta al protagonista que
és l'ancià que tothom observa amb tristor i desdeny al vagó del
tren, un home vell que descobreix des del primer capítol els canvis
del món que va abandonar per marxar a un camp de concentració. Ara
amb la mort d’Stallin, el personatge torna a l’únic lloc on
l’esperen, a casa del seu cosí, Nikolai Andreievitx, on no si
queda massa temps.
Ivan fou un home brillant, pel que fa als circuits acadèmics dels
anys vint, però la seva obsessiva defensa de la llibertat el
portaren directe a l’exili, al subconscient dels seus amics i
coneguts. El seu cosí és un home de ciència, d’Universitat, i a
força de renúncies personals - firma sense ganes la sentència als
metges condemnats per assassinat- episodi conegut d’una
culpabilitat fictícia en un cas concret, una negligència programada
que provoca una desprestigització de l'ofici.
Ens es
mostrat com un exemple de la debilitat moral de l'individu, envers la
veritat absoluta d'un Estat, i un corrent de pensament imperant.
Encara més, la tranquil·litat passiva de l'individu que tot i
conèixer les injustícies d'aquesta posició política, l'accepta, i
s'amaga darrera la idea del totalitarisme per excusar-se : (
Traducció al castellà ) :
<< La divinidad, la infalibilidad
del Estado immortal, no solo oprimia al individuo sinó que también
lo protegía y lo consolava de su debilidad, justificava su nulidad :
el Estado cargaba sobre su espalda de Hierro todo el peso de la
responsabilidd, liberaba a los Hombres de la quimera de la
conciencia. >>.
S’hi
podria sumar la idea que durant una dictadura és més nociu per la
societat allò que deixes de fer per por, que allò que fas obligat.
La queixa que mor dins de la boca a l'autobús o a la cua del mercat,
la broma que no fas a la sobretaula, la trucada de consol a la
família de l’empresonat, etc.
En
aquesta mateixa línia, l'autor ens presenta un altre aspecte clau
per l'elaboració del nou món socialista: l'obediència humana, que
parteix de la resignació, que sorgeix de l'acceptació d'uns mínims.
La ben coneguda idea de : <<
tinc més a perdre que a guanyar
>> o << així
tampoc estic tan malament >>.
A la novel·la, sisè capítol, Ivan marxa a Leningrad on es troba un
ex-company, un vell conegut, un tal Pineguin. Aquest en veure'l sent
el penediment i la culpa a flor de pell, i fins i tot li ofereix
diners, que Ivan refusa. Al capítol VIII, Grossman fa un seguiment
d'aquest Pineguin, que s'acaba de trobar amb el protagonista. Ens
descobreix que és diputat del partit i que és qui denuncià Ivan
per primera vegada. És a dir, el delator que el condemna a trenta
anys de vida a les fosques. Lògicament aquest tal Pineguin es mostra
penedit fins que, i aquí la crítica, arriba el seu plat a taula, al
restaurant especial pels membres del partit.
Aquesta
és la misèria humana, de renunciar a la nostra dignitat per una
pseudo-dignitat
, o no anar a una vaga perquè tens un cotxe, una casa, i una família
que t'esperen. Confondre doncs, la dignitat material amb la dignitat
anímica.
Entre mig
d'aquest dos capítols l'autor ens presenta diferents prototips de
delators. Esquemes de les diferents personalitats d'aquests. Els
anomena Judes, i tot contextualitzant-ne les raons, els excusa. Tots
podem ser-ho ?
Com veurà
el lector, tot el llibre gira vers la necessitat d’explicar o
almenys reflexionar les raons que portaren aquella societat a la
depravació més absoluta, així com els elements que col·laboren
amb el terrible extermini de la llibertat humana.
Cap al novè
capítol s'explica que hi ha vells que prefereixen no sortir dels
camps car allà els alimenten i tenen sostre i a fora no tenen res.
Inevitable pensar en un conte de Bukowski on el protagonista
Chinaski, està també a la presó i quan s'hi acostuma el treuen.
La reflexió
és << Per què sortir ? Ara que començava a sentir-me bé
aquí dintre >>.
I de
la mateixa manera un vell als camps li digué a Ivan : << No
dejaría el campo por ningún otro sitio : aquí estoy a resguardo ,
conozco a la gente; del paquete que reciben, algunos me dan un terrón
de azúcar, otros una empanada. >>
En les paraules d’aquest vell, Grossman posa la seva fe absoluta en
l’espècie humana, més concretament l’esperança en la pietat i
la dignitat humana, la seva gran utopia, com els soldats que a Vida
i Destí es passen cigarrets entre
trinxeres.
A part del
conflicte entre aquells que encara senten la flama de la llibertat, i
els que ja se'ls hi ha apagat, hi ha plasmada una idea més
interessant: la gent que ha estat en un camp de concentració té més
facilitat un cop fora, d'adonar-se que la seva vida ha sigut una vida
oprimida, dirigida i escollia per un òrgan superior. Mai han viscut
en llibertat, però el més terrible és adonar-se que la població ,
teòricament lliure, que ha viscut fora dels camps, és igualment
esclava, d'unes ordres, unes idees, uns esquemes i uns plans, que
decideixen o si més no influeixen cada segon de les seves vides.
Aleshores un no pot més que plantejar-se : i doncs en aquest model
de societat, on la llibertat està tan amagada, estar tancat en una
presó, on aparentment et castiguen traient-te la llibertat, o viure
lliure, on està la diferència ?
O
encara podria considerar-se un privilegi, si entenem que almenys
t’alimenten i et donen un sostre. Se senten veus pel Raval que hi
ha personatges que entren als lavabos per destrossar-los i aconseguir
amb una mica de sort que la detenció per violència més els seus
antecedents els hi permetin passar una temporada a la presó.
Durant tota la novel·la un joc de narradors- alternances de la
primera persona, incorporacions de nous personatges - ajuda a l'autor
a donar veu a més testimonis, més històries tràgiques, per poder
reviure més fidelment l'època més negre de la CCCP .
N’és un
exemple la impactant història de Maria Konstantínovna ( Masha,
Mashenka ) una dona de vint-i-sis anys casada amb Andrei, i amb una
filla, Yulka, de deu anys, que es veu empresonada, com el seu marit,
justament per no denunciar-lo. La vivesa narrativa de la història,
així com els sentiments d'impotència, dolor, i terror de la dona
marquen al lector, que s'esgarrifarà en conèixer que la sort que li
espera a aquesta víctima és de morir presa – ergo – no tornar a
ser lliure fins que no abandoni el món. També és rellevant per la
novel·la el capítol catorze. On Ivan Grigórievitx, somnia amb la
seva mare, i en despertar-se es troba l'alleujador alè d'una dona
que el contempla, i s'estira al seu costat.
Immediatament,
el capítol transmuta a una explicació sobre els Kulak i els Koljos1
a Ucraïna – lamentable història de fam mortal. El lector suposa
que és la dona qui explica la història, i descobreix a posteriori
que aquesta dona és la mateixa Anna Sergueievna, dona que accepta
Ivan al seu pis, que emmalaltirà de càncer, deixant a Ivan sol i
sense el cònsol d'una orella que escolti les terribles històries
dels seus anys a l'ombra. Però de la mateixa manera que quan és
pres no perd l'esperança de la llibertat, quan Anna és ingressada a
l'hospital, Ivan no perd l'esperança que sortirà i seguiran
parlant i compartint els moments de solitud de les seves vides.
L'autor en la seva divisió de capítols, molt dinàmica al principi,
perd el fil quan s'atura per explicar les causes de la manca de
llibertat a Rússia, amb biografies personalitzades de Lenin i
Stallin. El ritme narratiu, punxant, desolador, es perd en les
descripcions tècniques de la política i la sociologia d'aquells
temps negres.
Doncs,
a partir del capítol número vint-i-u l'autor busca explicacions,
respostes, al perquè del caràcter resignat o esclau de l'ànima
russa, com també motius històrics. Comença parlant de la figura de
Lenin en una espècie de biografia amb molts elements personals,
també literaris. Però, es remunta més enrere quan parla de la
Rússia del segle XIX i els seus pensadors que definiren la famosa
ànima russa. Aquesta ànima russa que es definida per voler
incorporar les actituds i pensaments occidentals, acaba sent esclava,
i acaba escollint a Lenin, tal com ell tria aquesta ànima i s’hi
emmiralla quan crea el nou
món lliure,
desproveïts de les cadenes del tsarisme. Però mentre que a Occident
el desenvolupament estava fecundat pel creixement de la llibertat, el
desenvolupament de Rússia estava fecundat pel creixement de
l'esclavitud. -
paraules de l'autor.
Progrés
i esclavitud van lligades. Lenin no aconseguí acabar amb la idea
d'esclavitud tan infundada en l'ànima russa, la va incorporar a la
seva teoria marxista,
creant
així la idea que altres estats europeus van apropiar-se en definir
el nacionalisme-socialista. És a dir, en nom d'una revolució o una
idea superior de progrés es roba la llibertat dels pobles.
També
assenyala la curiosa fusió entre revolució i policia – en aquells
temps anomenada <<milícia >>- que formà una policia
secreta totpoderosa i desenfrenada. L'actual primer ministre de la
federació russa és un antic membre del KGB.
Quan acaba
amb la descripció de Lenin, l'autor segueix amb la biografia
d'Stallin. Fa una síntesi històrica de la Rússia del s.XX, amb
l'objectiu d'explicar el perquè de la manca de llibertat. Diu que
Stallin, seguint la tendència d'Ivan el Terrible, Pere el Gran, o
Catalina II – confon el desenvolupament de la cultura, ciència i
potència industrial amb l'absència de la llibertat.
Aniquila la
societat, puix aquesta es basa en la lliure intimitat i en el lliure
antagonisme de la gent. Ens explica esgarrifat que tot es decidia
doncs, amb l'esperit d'Stallin, segons la seva essència, ja que
l'essència de l'Estat era la d’un mateix home. Grossman s'aventura
a dir que la sang vessada d'entre 1930 i 1937 era indispensable per
l'Estat, car era la violenta batalla de la no llibertat contra la
llibertat, perquè la llibertat es vida, i matant la llibertat es
mata la vida.
El tercer
capítol d’aquesta sèrie de biografies, Stallin mor, però tot
segueix igual. Es segueix amb la seva obra, tal com es seguí amb la
de Lenin. Amb termes purament polítics diríem que existeix una
espècia de reforma o intent, corrents de pensament que en parlen,
però acaben amb la invasió dels tancs soviètics a Praga, per
acabar amb la primavera Txeca. L’escriptor ens diu que l'Estat
sense llibertat el funda Lenin, Stalin el construeix i la tercera
fase es posar-lo en marxa.
Però ja no
calen els mètodes sanguinaris del passat, eren mètodes de la fase
de construcció. I la pregunta és : cal la repressió en unes
societats adormides on tot i la certesa de la mala política dels
dirigents – corrupció, retallades, - només un petit percentatge
d'aquesta surt al carrer al protestar ?
Grossman
conclou el capítol dient que la idea, o il·lusió de llibertat, és
inseparable de les ments dels homes i per això no sorprèn que Ivan
Grigorievitx tingui aquesta paraula al cap, des de que es detingut
fins que marxi a dormir.
Per últim
algunes idees recollides en la lectura d’aquest llibre.
Desconcertant
i alarmant és l’explicació del progrés lligat al treball forçós,
o mal remunerat, que l’escriptor anomena esclavitud. Si el lector
analitza la història de les societats que l’entornen descobrirà
esgarrifosament que el treball forçat ( en forma de treball mal
remunerat en les societats modernes), l’esclavitud, ha sigut
recentment abolida, si és que mai ha sigut abolida. O el que és el
mateix, els Estats, les potències econòmiques, necessiten d’un
percentatge de treball mal pagat- esclau, per fer funcionar els seus
sistemes econòmics. I en mirar les notícies o llegir la premsa hom
se n’adonarà que ens dirigim cap a aquesta tendència
inevitablement. Que potser aquesta crisi, més que el resultat d’una
política ultraliberal abusiva, és la venjança per les últimes
dècades sense treball esclau, o l'utopia de treballar per fi
assegurats i no del tot mal remunerats.
Assenyalar
també que segons Grossman , entre altres pensadors occidentalistes,
el segle XX, ha sigut el més violent per part dels Estats. Derrocant
així a la idea de Hegel de : << Tot el que és racional és
real >>. Molts presos del camps, i també Ivan, amb cinisme es
convencen : << Tot el que és inhumà és absurd i inútil. >>.
I
sobre la violència, amb paraules d’un company de cel·la d'Ivan,
que la violència no es destrueix, sinó que es transforma. Que la
quantitat de violència al món és una constant i es reparteix, però
mai minva, la violència és eterna.
La
història dels homes no existeix com a tal, car les seves aptituds i
característiques són inamovibles, estàtiques, i l’única cosa
mòbil és la violència és que transmuta, que es transforma.
Tot
flueix, perquè per cada naixement, per
cada nova generació, dins de les ànimes hi ha la flor de la
llibertat, encara que sovint – si no sempre – la societat/estat
s'encarregarà de podar aquestes flors. Tot
flueix perquè el conflicte brotarà
cada any, per cada nou individu que arribi a la Terra. Encara que
molt sovint com Ivan, després d’una vida sencera, en tornar al
lloc on es passà la infància al costat del mar, on hi ha la casa
del seu pare, acabarà pensant que tots aquells que li han fet mal,
li ho feren sense voler-ho expressament, només per instint de
supervivència.
I ell
obstinat en la seva recerca de la llibertat, que no desisteix tot i
haver perdut totes les oportunitats de trobar-la, dret davant la casa
de la infantesa, entendrà la seva vida com una línia circular, que
comença i acaba al mateix punt, i on al mig, equidistant, hi reposa
la llibertat.
1Vladimir
Illitx Lenin ;
2Stallin
1Granges
comunitàries on s'hi havien de sumar tots els camperols, renunciant
així a les seves terres, en pro de la URSS.


Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada